sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Vaikeat asiakkaat

Jotkut meidänkin asiakkaista joita kohtaan yöllä ovat erittäin haastavia. Haasteellisuus näkyy käytöksessä. Vielä kun on kyseessä isoja miehiä, niin kyllä siinä joskus yön pimeinä tunteina miettii mitä tekisin jos joku päälle tulisi. Vielä on auktoriteetti riittänyt, mutta koska tekemisissä ollaan mieleltään sairaiden ihmisten kanssa, niin ikinä ei voi olla liian varovainen. Tänään töihin tullessani iltavuorolainen oli todella väsynyt. Eräs haastavasti käyttäytyvä oli ollut todella haasteellinen ja koetellut kaikkia. Yleensä tämä haastava ihminen on minua uskonut ja tehnyt niinkuin pyydetään ja niin tänäkin iltana. Lopetti riehumisen ja meni nukkumaan. Olen parikymmentä vuotta tehnyt töitä haastavasti käyttäytyvien kanssa, niin vammaisten kuin mielisairaiden ja kriminaalien. Aina olen pitänyt työstäni, mutta nyt huomaa että olen tullut varovaisemmaksi. Nuorempana sitä oli hieman hullunrohkea, eikä ajatellut mitä voisi tapahtua. Nyt jälkeenpäin, monien vuosien päästä sitä  käy vähältäpiti tilanteita läpi ja yrittää ottaa opikseen. Sen olen huomannut että rajojen asettaminen ja niissä pysyminen on kaiken a ja o, oli sitten kyseessä aikuinen tai lapsi. Täytyy olla johdonmukainen toimissaan ja päättäväinen sekä ihan konkreettisessa mielessä ei saa päästää ketään selän taakse. Tässä hieman jorinoita mikä on tämän illan teema ollut :)

Hyvää ja rauhallista yötä!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti